Missä sosiaalisen median palveluissa yrityksen kannattaa olla mukana?

snapchat-logoPidin tänään palaverin parin nuoren, kansainvälisen opiskelijan kanssa. Opiskelijat tulevat auttamaan Aina Nälkä -tiimiä seuraavan parin kuukauden ajan osana opiskelujaan.

Keskustelu meni markkinointikampanjoiden suunnitteluun.

Kysyin opiskelijoilta, mitä sosiaalisen median palveluja he itse käyttävät?

V: Instagram, Snapchat… niin ja Facebook

K: Entä Twitter?

V: Ei

Kysyin samaa kummitytöltä, mitä hän ja hänen esiteini-ikäiset kaverit suosivat.

V: Pääasiassa Instagram ja Snapchat. Whatsapp. Sitten jotkut muut käyttävät mm. Facebookia, Tumblr, Ask.fm, Kik, Twitter.

Samaa todistavat eri aiheesta löytyneet tilastot. Käytännössä nuorten aikuisten suosimat kanavat Suomessa ovat Instagram ja Snapchat.

Oma kokemus yrittäjänä, bloggarina ja sosiaalista mediaa jo vuosia hyödyntäneenä on nimenomaan päinvastainen.

Okei, toinen yritys, Louhia, keskittyy B2B myyntiin. Siellä olemme keskittyneet bloggaamaan ja jakamaan sisältöä ensisijassa LinkedIniin. Toissijaisesti Twitteriin (merkitys hyvin vähäinen) ja vielä vähemmän Facebookiin.

Olemme pyytäneet media-alan ammattilaisilta aiheesta konsultaatiota ja kahdesta tuutista on kerrottu: keskittykää pariin vahvuuteen. B2B -toimijalle ne on LinkedIn ja Twitter. Hylätkää muut.

Vinkki on varmasti validi. Liiketoiminnan päättäjät tuskin ovat snäppäilemassa tai instassa.

Toisaalta olen alkanut kyseenalaistamaan tätä. LinkedIniä ja Twitteriä pitkään seuranneena ja sisältöä sinne tuottaneena alkaa tuntumaan yhä enemmän ja enemmän siltä, että pienet piirit keskustelevat siellä keskenään.

Omia päivityksiä seuraa lähinnä meidän pienen nichen asiantuntijat, fellow data scientistit, analyytikot… Pelkästään yrityspäättäjien huomion saaminen on vaikeaa.

Toisaalta mediana etenkin LinkedIn on hieman kökkö. Kaikki tuntuu puristavan mailasta, aitous puuttuu. Keskustelu puuttuu. Mielipiteet puuttuvat. Pelätään, että tehdään virhe joka maksaa seuraavan urasiirron.

Olen ymmärtänyt, että nimenomaan  nuorten suosimissa somemedioissa aitous, rosoisuus, nopeus ja vuorovaikutus on ensisijassa.

Toisaalta on kaksi eri mahdollisuutta olla somessa: tuottaa sisältöä ja mainostaa. Ensimmäinen syö resursseja ja vaatii jatkuvaa läsnäoloa. Jälkimmäinen maksaa rahaa (jota meillä on tunnetusti vähän).

Joka tapauksessa nyt olen tekemässä kaikissa Aina Nälkä -projektiin liittyvissä tuotteissa (vanhustenhoito, maahanmuutto, liikunta) B2C-myyntiä eli herättämään kuluttajien mielenkiinnon.

Pääsen siis opettelemaan pari uutta some-alustaa ja olen aika innoissani tästä. Onneksi on kokeneempia käyttäjiä apuna ettei innostuneisuus näy hutiloimisena mihin joskus sorrun.

Ensi viikolla luomme guerilla some-strategian ensimmäiselle tuotteelle.

Kirjoittelen kokemuksista lisää myöhemmin.

Löysin muuten näinkin ”tuoreen” tavan julkaista sosiaalisen median tilastoja. Kiitos Taloustutkimus Oy kun muistutit mitä oli kasvaa 80-luvulla. Saako tämän myös faksattuna?

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *