Menemme Slushiin 30.11-1.12 esittelemään Onerva-hoivapalveluamme.
Haistelemme tunnelmaa, opimme ja pyrimme tapaamaan sijoittajia.
Olemme paikalla molempina päivinä. Jälkimmäisenä päivänä eli torstaina 1.12 meillä on käytössä muutaman tunnin ajan booth-paikka, eli n. 2m*2m pöytä, jossa kerromme palvelustamme.
Jos olet Slushissa, tule juttelemaan!
Miten valmistautua Slushiin?
Kirjoitan Slush-valmistautumisesta ja itse tapahtumasta tässä blogissa sekä Twitterissä, LinkedInissä että Facebookissa.
Otan vastaan mielelläni vinkkejä kokeneemmilta Slush-kävijöiltä.
Toisaalta jos on jotain erityistä mitä haluaisit tietää Slushista ennen, jälkeen tai itse tapahtumapaikalta, raportoin mielelläni. Mistä asioista haluaisit kuulla? Laita viestiä tai kommentoi tätä kirjoitusta.
Tiistaina Yritystehtaalla oli pieni infopläjäys, jossa käytiin läpi miten valmistautua Slushiin.
ESport-yrittäjä, Weldon Green, piti mainion puheen ja kertoi kokemuksia omasta ensimmäisestä Slush-visiitistä.
Weldon piti Slushissa reilut 40 myyntipuhetta, keskittyi pelkästään sijoittajiin, pysäytti heitä röyhkeästi, veti hihoista, jätti iltakemut väliin, oli aamulla ensimmäisenä paikalla… ja hankki lopulta yhden sijoittajan.
Sijoittaja ei ollut kuulemma edes paikalla Slushissa mutta oli törmännyt Weldonin Slushista pitämään mikroblogiin (tarkoitti lienee Twitteriä).
Toisaalta Weldon toi esille, että ”kilpaileminen” sijoittaijen huomiosta Slushissa on aika helppoa, vaikka väkeä on kuin pipoa. Tämä siksi, että suurin osa yrittäjistä ei oikeasti tee duunia ja aktiivisesti kontaktoi sijoittajia. He ovat seinäkukkasia.
Weldon sanoi, että hän törmäsi noin kolmeen muuhun startup-yrittäjään jotka aktiivisesti pysäyttelivät sijoittajia. Hustlasivat.
Vinkiksi siis itselle ja muillekin, jotka oikeasti ovat sen rahan perään: 1. raportoikaa ja tehkää itsenne näkyväksi. 2. Tehkää duunia ja rikkokaa sääntöjä.
Mitä käytännön valmisteluja on siis edessä. Kotiläksyksi pitää tehdä ainakin seuraavat:
- n. 2m korkea mainosteline eli roll-up
- One-pager: yhden sivun myyntiesite sijoittajille
- Investor deck: pidempi sijoittajaesittely, jossa avataan visio, ongelma joka ratkaistaan, ratkaisu, markkinan koko, kilpailijat, tiimi jne.
- käyntikortit
Toki tämä on vasta minimisetti. Sitten tulee kaikki muu jolla tuodaan itseämme näkyväksi, jätetään muistijälki, erotutaan.
Mitä se voisi olla? Vinkkejä?
Ota mukaan kaksi retkituolia. Kun tapaat kiinnostavan henkilön käytävillä voitte istuutua asiastasi keskustelemaan heti keskellä käytävää!
Ajattelin kyllä, että myyntipitsaus pitää tehdä niin nopeasti, että ei siinä ehdi istahtaa. Toisaalta retkituoli ja ehkä tarjoten taskumatista lämmikettä voisi auttaa erottautumaan porukasta…
Tabletti on hyvä jos haluaa havainnollistaa näyttämällä pari slideä. Puhelinkin käy, riippuen palvelusta. Ja se, että pysäyttää joka investorin (tunnistaa badgesta) niin jakaa mielipiteitä. Jotkut tutut sijoittajat on ihan loppu siihen kun jengi koko ajan pitchaa puoliväkisin. Toisaalta pari vuotta sitten itse tein niin ja sain hyviä kontakteja. Viime vuonna niin kova ryysis ja niin hektinen meno, että se meni vähän jo hankalaksi. Jos haluaa tavata sijoittajia, niin pitäis soa palsu etukäteen match/meet työkalun kautta tai muuten.
Kiitos Johannes hyvistä kommenteista. Tuo padi olikin jo listalla mutta en muistanut blogissa mainita.
Omaan tapaan ei kuulu väkisin tuputtaminen ja jos vielä isketään kova ryysis päälle niin voi olla, että itseltäkin tippuu hanskat. Matchmaking -työvälinettä pitää hyödyntää.
Lisäkysymys, jota olemme pohtineet:
Meillä on valmis mvp, joka on mennyt asiakkailla koekäyttöön marraskuussa. Mutta se on luonnollisesti vain aavistus siitä mitä lopullinen tuote tulee olemaan (siksi koekäyttö ja kehitys asiakkaiden kanssa).
Mietimme, kannattaako laisinkaan näyttää raakiletta tuotetta, joka jokatapauksessa on kaukana siitä mitä tulemme tekemään? Onko vaarana, että nähdessään puolivillaisen softan, sijoittaja tekee vääriä johtopäätöksiä ja kääntää selkänsä?
Olisiko parempi keskittyä pitchaamaan visiota, potentiaalista markkinaa, tiimiä jne.
Onko Johanneksella tai muilla kokemuksia/suosituksia?
Moro! No musta slidet voi olla riittävät tossa vaiheessa havainnollistamaan visiota. Esim Elon Muskin kuva palavavista öljykentistä on kova. Eikä silläkään ole aina näyttää itse tuotetta:). Kaksi vuotta sitten slushissa meillä ei muistaakseni ollut vielä heimo toiminnassa tai taisi olla testikäytössä jollain asiakkaalla. Niin näytettiin slidejä just pichin tukena, ehkä joku 5 kpl, jossa ongelma, ratkaisu, tiimi ja esim rahoituksentarve tai muu kuvaus missä kohtaa ollaan.