Katselin Slushin matchmaking -työvälinettä. Työvälineen avulla voi etukäteen tutustua sijoittajiin tai startup-yrityksiin ja yrittää sopia tapaamisia Slushiin.
Kukin sijoittaja on ilmoittautuessaan kertonut minkä toimialan (yhteensä 32) yrityksiä etsii. Kukin startup-yrittäjä on samoin kertonut millä toimialalla toimii.
Etsin terveysalaan (Health and wellbeing) sijoittavia, jotta voisin kertoa Onervahoiva-palvelustamme ikääntyneiden kotihoivaan.
Niitä löytyi mutta huomasin samalla, että hurjan moni sijoittaja etsii sijoitettavaa Analytics & Big data sekä Artificial Intelligence -alueiden alta. Tiedän, että Suomessa todella harva oikeasti hallitsee tämän alan. Joten…
Päätin tehdä täysin epätieteellisen katsauksen miten sijoittajien etsimät kohteet täsmäävät startup-yritysten tarjonnan kanssa.
Missä on ylitarjontaa ja missä saa riiustella vapaasti sijoittajien kanssa? Tulokset on alla. Klikkaa kuva suuremmaksi.
Kaikki tekee (väittää ainakin) AI:ta ja kaikki haluaa sijoittaa siihen
Sijoittajien ykkösuosikki on Analytics & Big data (68% kaikista sijoittajista). Toisena tulee jotakuinkin samaan kategoriaan uppoava Artificial Intelligence, AI (66%).
Startupit vastaavat tähän kysyntään yllätyksekseni hyvin. Analytics & Big data on sijalla 2 (19%) ja AI sijalla 8 (10%). Kärjessä keikkuu Mobile (22%).
Tämä on mainos (juttu jatkuu alla):
Olen työskennellyt analytiikan, AI:n, data sciencen ja IoT:n parissa viimeiset 14 vuotta.
Vasta 3 kuukautta sitten teimme Louhialla aika uraa uurtavan sensoritekniikkaan ja avoimeen dataan perustuvan koneälyratkaisun (machine learning) kotimaiselle suuryritykselle.
Näitä ratkaisuja on tehty vuosien varrella niin vähittäiskauppaan, vakuutussektorille, suurimmille teleoperaattoreille, ilmailualalle, julkishallintoon, suurimmille mediataloille ja terveydenhuoltoon useaan kohteeseen.
Olemme Louhialla kiertäneet helposti yli 200 yritystä Suomessa, lukuisista koulutuksista puhumattakaan, ja nähneet millä tasolla analytiikka ja data science Suomessa on.
Hypeen nähden taso ei ole korkea. Puheet ylittävät teot.
Jos olet kiinnostunut ennustavasta analytiikasta, koneälystä, big datasta jne. ja olet Slushissa, tule juttelemaan (meillä on standi torstaina iltapäivästä ostastolla B.46).
Vaikka olen paikalla kertomassa vanhushoivan tulevaisuudesta ja uudesta Onervahoiva -palvelustamme, kerron mielellämme missä analytiikan osalta Suomessa mennään ja mitä sijoittajan kannattaa huomioida sopivaa kohdetta etsiessä.
Virtuaalitodellisuus saisi rahoitusta mutta startupit eivät vastaa kutsuun
Mitä muita havaintoja Matchmaking -työvälineen pohjalta voisi tehdä?
Virtual Reality on sijoittajien listalla 4. Startupien listalla vasta 17. Raha etsii omistajaa lumetodellisuudessa mutta tarjonta on vielä pientä.
Sama pätee Cyber Securityyn (sijoittajat 11. vs. startupit 27), Augmented reality:yn (8 vs. 24), Robotics:iin (13 vs. 26) ja Blockchain:iin (14 vs. 30).
Onko niin, että ko. alat ovat hypekäyrällä mutta teknologisesti vaativampia ja usein suurempia investointeja vaativia, jotta isoa startup kuhinaa olisi syntynyt niiden ympärille?
On ehkä helpompi lähteä tekemään mobiilipeliä kuin kehittää robotiikkaa?
Sijoittajia ei kiinnosta pelit eikä hyväntekeväisyys
Kukapa ei haluaisi olla pelintekijä. Minä ainakin. Olla seuraava Supercell.
Startupien listalla Gaming on sijalla 7 mutta sijoittajien listalla vasta 19. Okei, ehkä turhan kärjekkäästi laitettu otsikkoon, että sijoittajia ei pelit kiinnostaisi.
Mutta entä se ”hyväntekeväisyys” jolla tarkoitan siis Social Entrepreneurship:iä (yhteiskunnallinen yrittäjyys)?
Eihän tämä mitään hyväntekeväisyyttä tietenkään ole, pelkästään. Tähän kategoriaan kuuluu non-profitteja mutta myös voittoa tavoittelevia (ja tekeviä) yrityksiä. Tarkoituksena on vaikuttaa ympäröivään yhteiskuntaan ja yhteisöön.
Jokatapauksessa social entrepreneurship on sijoittajien listalla viimeisenä (32) kun se startupien listalla nousee sijalle 13.
Katsoin nopeasti, että useimmat sijoittajat jotka etsivät tämän toimialan sijoituksia, tuleekin Sitralta.
Olisi kiva kuulla muistakin yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen uskovista sijoittajista.
Toinen startupimme nimittäin kehittää opetuspeliä maahanmuuttajien kotouttamiseen.
Gaming (19.) + education (17.) + social entrepreneurship (32.) = Ei vaikuta siltä, että ainakaan Slushin sijoittajat olisi innoissaan tästä
Nähdään Slushissa 30.11-1.12. Olemme esittelemässä Onervahoiva-palveluamme torstaina puoliltapäivin eteenpäin osastolla B.46. Jos haluat tavata privaatisti, ota yhteyttä maililla (ville at onervahoiva.fi) tai puhelimitse (+358 50 326 4989).