Näin LinkedInissä muutaman rekryilmoituksen, missä haettiin ”yrittäjämäistä” työntekijää.
Yleensä tämä tarkoittaa, että:
- palkka on pieni, jossain kaukana siintää ehkä bonus
- valmistaudu joustamaan eli työskentelemään 24/7 ja 365
- ota harteillesi osa yrittäjän riskistä
- pelit ja vehkeet kuten toimisto ja työvälineet eivät ole luokkaa säkkituoli ja toimiston oma IPA vaan enemmänkin tyyliin OPM (oma pullo mukaan)
Aloin miettimään konsulttiuraani ja mitä ”yrittäjämäistä” olen itse tehnyt vuosien varrella. Ja minkälaista yrittäjämäisyyttä toivoisin työntekijöiltä?
Yrittäjämäisyys on yrityksen edun ja arvon kasvattamista
Itse näen, että niin yrittäjän kuin yrittäjämäisen työntekijän tulisi tehdä niitä asioita, jotka kasvattavat yrityksen arvoa.
Tarkennus heti alkuun: on valtavan hienoa ja täysin riittävää, että työntekijä tekee sen työn mihin hänet on palkattu. Jos hänet on palkattu firmaan koodaamaan tai graafiseksi suunnittelijaksi, on täysin OK että hän keskittyy 100% koodaamiseen tai graafiseen suunnitteluun.
Ja yrityksen arvon kasvattaminen on ensisijassa yrittäjän (tai palkatun toimitusjohtajan) tehtävä. Ei työntekijän.
Ja mikä tärkeintä: työntekijän ei pidä ottaa kantaakseen yrittäjän riskiä. Se kuuluu yrittäjälle.
Mutta jos työntekijä haluaa osoittaa sitä ”yrittäjämäisyyttä” tai jos hänellä on luppoaikaa, kuten konsultoinnissa tai koodaustöissäkin joskus projektien vaihtuessa on, mitä hän tällöin voisi tehdä?
Mikä kasvattaisi yrityksen arvoa?
Skaalaa ja jaa osaamisesi, tuotteista, myy
Yrityksen arvo kasvaa muun muassa seuraavista ansioista:
- myynnin kautta saatavalla lisäliikevaihdolla
- brändin, tunnettuuden, yhteisön, seuraajien koon kasvaessa
- uusien tuotteiden avulla
Ja näihin asioihin päästään mm. sillä, että työntekijä:
- myy ja markkinoi, esimerkiksi kirjoittamalla blogeja osaamistaan asioista
- jakaa ja skaalaa osaamistaan niin asiakkaille kuin muille firmassa, esimerkiksi koulutusten kautta
- tuotteistaa omaa osaamistaa
Uskon, että esimerkiksi konsulttiliiketoiminnassa on arvokkaampaa tehdä päivän aikana yksi todella hyvä blogikirjoitus, kuin laskuttaa 1000 euroa.
Se 1000 euroa menee pitkälti työntekijän palkkaan, sivukuluihin ja muihin firman kuluihin. Pieni siivu jää toki katetta firmallekin. Sen verran, että firma pysyy paikallaan tai saa marginaalista kasvua.
Itse olen esimerkiksi yrittäjänä keskittynyt liikaa tekemään asiakastyötä. Laskutus on tietty ollut hyvää, mutta työpanokseni ei ole kasvattanut yritystä. Toiminta ei ole skaalautunut siinä mittakaavassa mitä olisi voinut.
Mutta esimerkiksi hyvä blogikirjoitus kasvattaa parhaimmillaan firman arvoa vielä vuosien päästä tekemällä lisämyyntiä ja markkinoimalla yritystä.
Jatkossa aion yrittäjän taipaleellani keskittyä itsekin kasvattamaan yrityksen arvoa ja nimenomaan omien vahvuuksien kautta.
Alla näitä samoja ajatuksia on pohdittu vlogissa.