Esittelyssä startup-idea: lenkkiseura (vlog)

Kun lähdin startup-yrittäjäksi syksyllä 2016, oli työpöydällä kolme tuoteideaa. Näistä yksi, Lenkkiseura-työnimellä kulkenut liikuntaidea on jäänyt vähemmälle huomiolle.

Ajattelin avata sitä hieman vlogissa ja tässä myös näin sanallisesti. Kerron toki myöhemmin muistakin tuotteistamme.

Liika istuminen rikkoi selän, josta tuli idea

Lenkkiseuran ajatus tuli jo 2 vuotta sitten kun selkäni meni rikki ja siihen tuli välilevynpullistuma. Tämä johtui liiallisesta istumisesta ja liikunnan vähyydestä.

Tai sitten siitä, että menin kuntosalille kuukausien liikkumattomuuden jälkeen ja suunnistin puolikylmiltään tekemään rinnallevetoja.

Toivuttuani pullistumasta (paljon lääkkeitä ja tikkukävelyä) tarkoituksena oli kokeilla ja alkaa harrastamaan monipuolisesti eri liikuntalajeja.

Tänään joogaa, huomenna pilatesta, ylihuomenna nyrkkeilyä, sitten ehkä taas joogaa. Monipuolisesti nauttien liikkumisesta, omalla tahdilla.

Liikunnan harrastamiseen on joskus iso kynnys

Tämä ei onnistunut koska suurin osa liikuntaseuroista ja -yrityksistä vaati 12kk sitoutumisen ja vastineeksi ison tukun rahaa, usein jotain 500 euron tietämillä.

Muitakin haasteita löytyi:

  • moni laji vaatii useamman henkilön (esim. tennis) ja kavereita on vaikea saada mukaan
  • en aina tiedä keneen ottaa yhteyttä tai järjestetäänkö lajia edes kaupungissani (liikuntaseurojen näkyvyys ei ole aina kovin hyvä)
  • kynnys lähteä salille on liian suuri kun en tunne porukkaa
  • entä jos kaikki muut ovat todella pitkällä ja itse olen aloittelija? (esim. tanssi, jooga, kamppailulajit)

Osa työpaikoista tarjoaa jonkin vakioliikuntavuoron, esimerkiksi sählyä, mutta entä jos sähly vain ei kiinnosta minua ja haluaisin harrastaa Takwondoa?

Ainahan on liikuntasetelit mutta nämä eivät usein käy maksuvälineeksi liikuntaseuroihin.

Ja edelleen on nuo ylläluetellut haasteet, esimerkiksi pitkän sitoutumisen osalta. Vuoden liikuntasetelit eivät edes riitä kuntosaliketjun vuosijäsenyyteen.

Yritysten etuna on, että työntekijät liikkuvat

Ajattelin asiaa yrittäjänä ja työnantajana. Haluan, että työntekijäni liikkuvat ja ovat hyvässä kunnossa. Kaikki tuntemani yrittäjät ja yritysjohto kannattaa tätä.

Ja työntekijät (ja kaikki ihmiset ylipäätään) saadaan liikkumaan kun:

  • heille tarjotaan siihen matalakynnys (ei sitoutumista, taloudellinen tuki)
  • tarjolla on heitä kiinnostavia liikuntalajeja (monipuolisuus)
  • myös kaverit osallistuvat (sosiaalisuus)

Mutta tässä on omat haasteensa myös yritysten näkökulmasta.

  • Resurssit eivät kaikilla yrityksillä riitä järjestämään niitä sähly- tai lentopallovuoroja. Salivuorot ovat myös joskus kortilla.
  • Harvinaisempien lajien kokeilut ovat varsinkin liian hankalia järjestää, yrittäjän tai HR-päällikön/tyky-vastaavan aika ei riitä
  • Työntekijöitä on joissain yrityksissä niin vähän, että mitään vuoroja on turha hankkia, ei ole tarpeeksi pelaajia korikseen jos firmassa on 5 työntekijää
  • Liikuntasetelit on helppo hankkia mutta ne jää useimmiten käyttämättä
  • En jaksa lähteä tekemään erillisiä sopimuksia eri liikuntapalveluiden kanssa

Mietin, voisinko samalla kun pyrin mahdollistamaan itselleni monipuolisen liikkumisen, myös auttaa muita yrityksiä liikuttamaan heidän väkeä?

Entä jos yritys voisi ”ulkoistaa” tyky-toimintansa ja liikuntatarjonnan minulle? Entä jos minä hoitaisin sopimukset liikuntapalvelutarjoajien ja liikuntaseurojen kanssa, niin että työntekijät voisivat vain ilmoittautua liikkumaan.

Yrittäjien tai yritysjohdon ei tarvitsisi tehdä mitään. Riittäisi, että he mainostaisivat tätä ”yhden luukun” liikuntapaikkaa työntekijöilleen.

Löytyisikö liikuntapaikkoja, joissa sallitaan kertakäynnit kohtuu hinnalla?

Lähdin selvittämään liikuntapaikkoja, jotka mahdollistavat kertakäynnin ja kohtuullisella kustannuksella (alle 10e/kerta).

Niitä löytyikin. Ainakin neuvottelemalla.

Normaalistihan kertamaksut monissa paikoissa on törkyhintaisia, yli 20 euroa ei ole harvinaisuus esimerkiksi Crossfit-saleilla. Käytännössä ei ole edes tarkoitus, että kukaan niitä kertakäyntejä suorittaa vaan pyrkimys on pidempään sopimukseen.

Ja tämä on täysin ymmärrettävää liikuntapalvelutarjoajan kannalta. Mutta entä jos minä toisin sille Crossfit-salille joka viikko 10 tai 20 kävijää? He eivät olisi välttämättä samoja kävijöitä eli maksaisivat kertamaksun, mutta hinta olisi kohtuullinen.

Entä jos voisin tuoda uusia jäseniä liikuntaseuroille? Ainakin meidän korisvuoroille aina silloin tällöin mahtuisi pelaajia, jos saisimme vain sanan eteenpäin kiinnostuneille.

Tai puuttuuko kenties jonkin firman sählyporukasta pelaajia?

Osa aktiviteeteista, kuten Street Workout -tunti ohjatusti olisi maksanut 100 euroa (tuolloin ei ainakaan Jyväskylässä ollut ohjattuja ryhmätunteja kuten nykyään).

Satanen tunnista olisi itselle liikaa mutta entä jos keräisin 10 hengen porukan ja jaettaisiin kustannus. Entä jos vetäisin välistä pienen järjestelypalkkion?

Siitä se idea sitten lähti.

Kevyt markkinakartoitus

Tämän jälkeen lähdin kontaktoimaan yrityksiä, jotka haluaisivat tarjota työntekijöilleen mahdollisuuden harrastaa muutakin kuin sählyä tai liikuntaseteleitä, jotka jäävät usein käyttämättä.

Ja niitähän löytyi.

Yrityksellehän tämä olisi no-brainer. He saisivat työntekijät liikkumaan mutta heidän ei tarvisisi maksaa yhtään extraa.

Löysin myös liikuntapalvelutarjoajia, jotka olisivat valmiita jakamaan minulle pienen provikan, jos tuon heille uusia asiakkaita.

Tarkastin kilpailijoita. Selkein kilpailija oli vuonna 2012 perustettu Sportsetter, jonka Smartum osti hiljakkoin ja joka on nyt nimetty uudelleen Poluksi (https://www.polkuapp.com/)

Mielestäni ainakin SportSetter oli loistava palvelu. Polun osalta en ole varma mihin Smartum sitä vie.

Oman ”Lenkkiseuran” ero oli siinä, että SportSetter keskittyi ymmärtääkseni tarjoamaan yhden ilmaisen kokeilukerran, jonka jälkeen voi ostaa appsin kautta normihintaisia kertakäyntejä (usein se törkyhinta, vaikkakin sisälsi alennuksen) tai sen pidempikestoisen kausikortin.

SportSetteristä puuttui pidempikestoinen matalan kynnyksen liikkuminen ja sosiaalisuus. Itse halusin, että kyse ei olisi vain yhdestä ilmaiskerrasta vaan samaa lajia voisi kokeilla vaikka 10 kertaa mutta kohtuullisella hinnalla.

Toisaalta minä halusin kohdentaa palvelun työntekijöille. Ja ottaa palvelutarjoajiksi myös liikuntaseurat. Ehkä jatkossa mahdollistaa sen, että kuka tahansa voisi luoda liikuntapahtuman ja kutsua sinne väkeä.

Esimerkiksi ilmoittaa hakevansa tennisseuraa tai lenkkiseuraa (siitä nimi).

Markkinan koko

Laskeskelin hieman voisiko tässä olla ideaa liiketoiminnalle.

Lähdin liikkeelle liikuntaseteleiden ja nimenomaan Smartumin kautta.

Smartumin sivuilta löysin (vuonna 2015, en tarkastanut uudelleen) seuraavan tiedon

”Tällä hetkellä 850 000 työntekijää eli noin neljännes Suomen työikäisestä väestöstä on Smartumin liikunta- ja kulttuurietujen piirissä. Puoli miljoonaa suomalaista puolestaan asuu kunnissa, joissa on käytössä Smartum palveluseteli.”

  • Smartumin liikevaihto oli 84 miljoonaa (03/2015). Osa liikevaihdosta tulee muistakin kuin liikuntaseteleistä
  • Tämän lisäksi on useita muita liikuntaseteleiden tarjoajaa (mm. ePassi).
  • Ja tietenkin suurin osa työntekijöistä ei ole näiden piirissä. Vuoden 2014 lopussa 20-64 vuotiaiden määrä oli 3 177 000

Tein hiharavistuksen. Entä jos saisimme 10% tuolloisesta 850 000 Smartumin liikuntaseteleiden piirissä olevista työntekijöistä käyttämään ”Lenkkiseura” -palvelua?

85 000 liikkujaa siis.

Verottaja sallii firmojen tukea työntekijöiden liikuntaa 400 eurolla vuodessa eli tämä oli ainakin tuolloin maksimimäärä liikuntaseteleitä mitä työntekijöille hankittiin.

Eli 85 000 * 400 euroa = 34 000 000 euroa.

Tästä otettaisiin provikka, esim. 10%, joten ”Lenkkiseura-palvelun” liikevaihto olisi siis 3,4 miljoonaa euroa vuodessa.

Liikuntaa kaikille matalalla kynnyksellä

Näin syntyi siis idea Lenkkiseurasta. Eräänlaisesta jakamisalustasta johon liikuntaseurat, yritykset kuin yksityiset henkilöt voisivat ilmoittaa vuoroja, joihin liikunnan harrastajat voisivat ilmoittautua.

Palvelu olisi kohdistettu työntekijöille koska yritykset usein sponsoroivat työntekijöitä. Mutta sitä olisi tietenkin vapaa käyttämään kuka vain.

Palvelun hyödyt:

  • Kuluttajalle: matalankynnyksen yhteisöllistä liikuntaa tilauksesta (sport on-demand)
  • Yritykselle: ulkoista tyky-toimintasi. Pidä työntekijöistäsi hyvää huolta.
  • Liikuntapalvelutarjoajille: lisää jäseniä, lisää kävijöitä, lisää myyntiä.

Tein liiketoimintasuunnitelman, pitch deckin, keräsin protoa varten liikuntapalvelutarjoajia, muutaman yrityksen joista voisi löytyä innokkaita liikkujia ja tein roadmapin miten homma viedään Suomen laajuiseksi.

Ja siihen se jäikin. Tuossa vaiheessa olin konsulttihommissa 100% kiinni ja aika ei riittänyt rakentamaan ensimmäistä protoa eli alustaa jossa olisi ollut kalenteri ilmoittaa noita tapahtumia ja jossa ilmoittautua niihin.

Sitten viime syksynä Onerva-palvelumme vei lähes kaiken huomion ja Lenkkiseura jäi pöytälaatikkoon.

Mielestäni palvelu on edelleen tarpeellinen. Sellainen puuttuu ja sille on kysyntää. Ainakin minä käyttäisin sitä.

Joten jos tämmöinen kiinnostaa jotakuta, startup-yrittäjää, koodaria, yritystä, liikuntapalvelutarjoajaa… ota tästä koppi. Vie idea mennessäsi, jalosta, lainaa mitä vain. Tai ole yhteydessä.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *