Osallistuin pari viikkoa takaperin lyhyeen seminaariin Saksan valloituksesta.
Aihe kiinnostaa koska ensi vuonna Onerva-startupimme agendalla on 1-2 kohdemaan markkinakartoitus kansainvälistymistä varten.
Saksa tai laajemmin DACH-maat eli Saksa, Itävalta ja Sveitsi ovat kiinnostuksen kohteena paristakin syystä mutta käydään niitä läpi myöhemmin.
””Saksa-elefantti” pala kerrallaan, bisnestä Baden-Württembergin alueella” –nimihirviö oli tapahtumana napakka mutta ihan kelpo maistiainen liiketoiminnan käynnistämiseen ko. alueella.
Puhujina oli pitkään Saksassa asunut Nils Kantola, IBC:ltä ja Medics24:n toimari Tero Nyman.
Herroille on yhteistä se, että Medics24 on ostanut IBC:n Kantolalta apua Saksan markkinoille pääsyyn.
Medics24 tarjoaa etälääkäripalveluita ja on siten jotakuinkin lähellä meidän Onervan toimialaa. Tästäkin syystä oli kiva käydä kuulemassa miten Saksan sotemarkkinoiden ovia kolkutellaan.
Pari oppia Saksan markkinoilta
Poimin esityksistä pari mielenkiintoista vinkkiä talteen:
- osavaltiot kilpailevat keskenään, voi olla helpompi mennä osavaltioon ulkomaisena toimijana kuin naapuriosavaltiosta
- erot osavaltioiden välillä ovat suuret (niin tavat kuin mahdollisesti lainsäädäntö)
- Sveitsi vs. Saksa nokkapokka on kovempi kuin Suomi-Ruotsi. Suomalaisen voi olla helpompi myydä Saksaan kuin sveitsiläisen.
- markkinakartoitukset ovat turhia, koita välttää, löytyy parempia keinoja
- messut ovat turhia ja kalliita, on parempia keinoja
- Saksassa liiketoiminnan käynnistykseen kannattaa varata 3 vuotta
- byrokratiaa on paljon (enemmän kuin Suomessa)
- tietosuoja ja -turvavaatimukset ovat korkeat, omaa henkilökohtaista dataa halutaan suojella aivan eri tavalla kuin esim. Suomessa
Näistä Nilsin ja Teron vinkeistä pari kohtaa on meille ajankohtaisia ja pisti silmään.
Markkinakartoitukset ovat turhia ja messuilla ei kannata juosta
Perinteisiin markkinakartoituksiin ja messuilla esiintymisiin ei löytynyt uskoa.
Juttelin sattumoisin samalla viikolla yhden vanhustoimen teknologiatoimittajan kanssa joka oli teettänyt Briteistä markkinakartoituksen. Hänen kommenttinsa tuki tätä samaa. Kokemus oli kuulemma ihan rahan hukkaa.
Ymmärsin, että näissä markkinakartoituksissa suurinpiirtein joku puoskari googlailee wikipediaa pari tuntia ja soittaa kourallisen puheluita potentiaalisille asiakkaille ja kysyy ostaisitko tällaisen tuotteen jos se tulisi markkinoille. Ja sitten kymppitonnin tai useamman lasku perään.
Messuja Nils ei enempiä avannut mutta sanoi, että ”homman voi tehdä paremmin”. Pitää kysyä miten.
Nyt on nimittäin niin, että Onervan Saksan markkinakartoitukseen on saatu tarjous ja vielä ELY-tukeakin.
Messujakin on kartoitettu kourallinen ja esim. nyt marraskuussa Saksassa on ollut mm. Medica ja tulossa Frontiers Health -messut, joihin ajattelin osallistua ensi vuonna.
Keväällä olisi Berliinissä conhIT -messut ja Sitgesissä Espanjassa toukokuussa HIMSS Europe and Health 2.0.
Mikä siis eteen? Mennäkö vai ei? Teettääkö markkinakartoitus vai ei?
Miten sinä etenisit jos kuviteltaisiin, että sinulla olisi 10-15k€ rahaa ja pitäisi selvittää onko maassa X potentiaalia tuotteellesi?
One thought on “Saksa pala palalta – markkinakartoituksella eteenpäin?”