15 minuuttia julkisuudessa

Onerva viestintäpalvelumme vanhus- ja vammaishoivaan on saanut nyt alkutalven aikana kivasti palstatilaa perinteisessä mediassa.

Markkinoinnissahan puhutaan kolminaisuudesta:

  • Maksettu media (paid media): esimerkiksi lehti- tai FB-mainos
  • Omistettu media (owned media): omat kanavat, blogit, www-sivut, sisältömarkkinointi
  • Ansaittu media (earned media): lehtiartikkelit, 3. osapuolen tekemät jutut ja maininnat

Tämän lisäksi joskus näkee neljännen kategorian: sosiaalinen/jaettu media eli se kaikki mitä sinusta kerrotaan turuilla ja toreilla. Sisältäen sekä suusta suuhun suositukset/haukut kuin sosiaalisen median turinoinnit.

Ansaittu media läpäisee kuluttajan suojamuurin parhaiten

Maksettu media eli vaikkapa se Google Adwords -mainos tai kallis tv-spotti sananmukaisesti maksaa pätäkkää mutta sen on myös vaikein läpäistä vastaanottajan suojamuuri.

Ympärillämme on ensinnäkin niin paljon hälyä, että tarvitsee paljon rahaa (tai taidokkaan kampanjan) päästäksesi hälyn läpi.

Toisaalta kuluttajat ovat kriittisiä mainoksia kohtaan. Kuka nyt myyjää uskoisi. Konversio on kehno.

Ansaittu media sen sijaan, se että joku tekee sinusta lehtijutun, on uskottavampi. Onhan artikkelin tehnyt joku oikea journalisti. Hän on valmiiksi suodattanut uutisen kaikesta hälystä. Tämän täytyy olla silloin tärkeää.

Joskus kategoriat sekoittuvat: maksetusta mediasta tehdään ansaitun median näköistä. Eli maksetaan mainos, joka naamioidaan lehtijutun muotoon.

Joskus lehtijuttu (ansaittu media) voi kaivata pientä juttuvinkkiä lehteen.

Nyt Onervalla olemme syksyn aikana kokeilleet näitä kaikkea. Tässä muutama otos syksyn mediahuomiosta.

Esimerkkejä startupin medianäkyvyydestä

Onerva Omaisviestintäpalvelu on ollut koekäytössä Kokemäellä. Tämän tiimoilta Satakunnan Kansa teki koko sivun jutun 17.12.2017 sunnnuntain lehteen, mikä on näkyvyyden ja meidän kohderyhmän (ikääntyneet ja heidän omaiset) kannalta melkeinpä parasta mahdollista mainosta.

Varsinkin kun äänessä oli pelkästään loppukäyttäjät eli tässä tapauksessa Kokemäen hoitohenkilökunta.

Tästä artikkelista iso kiitos kuuluu Prizztechille, jonka kautta koekäyttökin on järjestynyt.

Satakunnan Kansa 17.12.2017, Vanhusten wilma kertoo kuulumisista ja kaipauksesta Onerva Hoivaviestintä Oy

 

Marraskuun lopussa osallistuimme Esko Ahon järjestämään Digital Silver -tapahtumaan. Voitimme 16 yrityksen pitchaus-kilpailun, joka antoi hyvän syyn päteä sosiaalisessa mediassa.

Onerva Hoivaviestintä Ville Niemijärvi ja Esko Aho Digital Silverissä Ville Niemijärvi from Onerva Hoivaviestintä at Digital Silver stage 2017

 

Kokeneemmat konkarit vinkkasit tekemään virallisen lehdistötiedotteen pienestä voitostamme. Media-alan ammattilainen auttoi muotoilemaan tiedotteen ja puoliltaöin tuupattiin se tusinalle toimittajia ympäri Suomea.

Ainakin Keskisuomalainen teki jutun pitkälti tiedotteemme pohjalta. Eli tämä on myös hyvää (ilmaista) ansaittua huomiota, vaikkakin sisältö olikin meidän toimittamaa.
Onerva Hoivaviestintä voitti 1 sijan Digital Silver 2017

 

Digital Silverin voitto ja siihen liittyvä medianäkyvyys on hyvä esimerkki monikanavaisuudesta ja ajallisesta jatkumosta.

Ennen tapahtumaa kerroimme siitä ainakin kaksi kertaa kussakin some-kanavassamme: Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä.

Itse tapahtumassa tuli twiitattua muutama kerta ja sitten vielä voitosta tuli pädettyä taas kaikissa some-kanavissa.

Kolmannen kerran some laitettiin laulamaan kun Keskisuomalaisen lehtijuttu julkaistiin.

Näin samasta yhden päivän tapahtumasta kirjoiteltiin omissa somekanavissa kolmeen kertaan, jakautuen noin kuukauden ajalle. Aina tuoden (pyrkien tuomaan vähintäänkin) aina uutta tietoa ja uutta kulmaa tapahtumaan.

Esimerkki maksetusta mediasta, joka on naamioitu ansaituksi mediaksi löytyy kuvasta alta. Jyväskylän Yrityskehitys biffasi tämän hienon kokosivun jutun 8.11.2017 Helsingin Sanomien liitteeseen.

Mukana jutussa pelialan seuraava iso juttu, Psyon Gamesin Olli Rungren, jota haastattelin taannoin vlogissani sekä Memorandumin Elina Rauhala.

Diginä maailmalle Onerva Hoivaviestintä

Näiden lisäksi Kauppalehdessä oli syys-lokakuussa vastaava maksettu mainos mutta kiedottu journalistisen artikkelin muotoon. Jutussa mukana myös mm. Trigendan Heli Heino.

Näistä jutuista ja tästä näkyvyydestä iso kiitos Jyväskylän Yritystehtaalle.

Onerva Hoivaviestintä Kauppalehdessä 29.9.2017

Nyt tietenkin tärkeintä olisi kääntää saatu huomio maksaviksi asiakkaiksi mikä onkin sitten oma juttunsa. Myynti- ja markkinointitaktiikasta onkin pitänyt kirjoittaa ja koitan piakkoin löytää aikaa avata tätä lisää.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *