Suuria läpimurtotuotteita edeltää suuret yhteiskunnalliset muutokset

Aika usein kun jokin tuote tai palvelu lyö itsensä globaalisti läpi ja ”disruptoi” jonkin toimialan, on taustalla jokin suurempi ilmiö tai muutos yhteiskunnassa.

Muutos voi olla esimerkiksi:

  • ihmisen käyttäytymisen muutos (esim. terveyteen panostaminen)
  • muutos lainsäädännössä (esim. sähkömyynnin vapauttaminen kilpailulle)
  • muutos kulttuurissa ja yhteiskunnan rakenteissa (esim. väestön ikääntyminen)

Usein nämä tietenkin kytkeytyvät toisiinsa. Lakimuutokset seuraavat monesti perässä rakenteellisia tai arvomaailman muutoksia. Ennen kuin laki muuttuu, monesti markkina on jo (osto)valmiina ja siinä vaiheessa reagointi voi olla myöhästä.

Esimerkki:

Ihmiset alkavat panostamaan terveyteen ja hyvinvointiin (käyttäytymismuutos).

Tämä näkyy ruokavalion muutoksessa (panostaminen esim. kasvisruokaan, karppaaminen) ja liikuntatottumuksissa (lisää liikuntaa, monimuotoista, rankempaa liikunta).

Tämä näkyy tuotteissa ja palveluissa, jotka menestyvät (Nyhtökaura, Crossfit jne.).

Tuote, joka osuu tällaiseen muutokseen, ratsastaa muutoksen harjalla tai edesauttaa muutosta, on potentiaalinen hittituote ja globaalimenestyjä.

Onerva ja sote-alan muutokset

Startupimme Onerva Hoivaviestintä on tällaisen muutoksen keskiössä ja pyrimme tietenkin hyötymään siitä.

Meidän ajurina on muutama iso muutos:

  • Yhteiskunnallinen muutos: Väestön ikääntyminen
  • Lainsäädännöllinen/rakenteellinen muutos: Sote-uudistus, valinnanvapaus
  • Käyttäytymisen muutos: tietoisempia kuluttajia (omaiset),  vaaditaan laatua, läpinäkyvyyttä ja mahdollisuutta vaikuttaa
  • Digitalisaatio: vaaditaan parempia digitaalisia, helppokäyttöisiä palveluita. Viestintä ja ostaminen pitää olla yhtä helppoa kuin tekstiviestin lähettäminen tai taksin tilaus Valopilkulla

Onerva pyrkii hyötymään ja edesauttamaan näitä isoja muutoksia.

Sen vuoksi uskomme, että palvelussa on iso potentiaali olla globaalisti merkittävä tekijä. Ja siksi meidän kelkkaan kannattaa hypätä.

Sitten on tietenkin yksi pieni muuttuja eli kilpailijat, jotka tietenkin ovat samalla apajalla ja pyrkivät hyötymään samasta muutoksesta.

Meidän ei tarvitse kuin voittaa tuo peli. Nyt ollaan kuitenkin oikeaan aikaan oikeassa pelipöydässä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *