Haastattelussa Buddy Healthcare: matka ideasta kansainvälisille markkinoille

Olimme viime viikolla Rostockissa Saksassa terveysalan konferenssissa yhdessä Business Finlandin ja 6 muun suomalaisen terveysalan startupin kanssa.

Juttelimme tovin Buddy Healthcaren perustajan ja toimarin, Jussi Määtän, kanssa minkälainen matka heillä on ollut ideasta tähän pisteeseen.

Keskustelimme myös rahoituksen hankkimisesta, tuotekehityksestä tarkasti säädellyllä medical-toimialalla sekä Buddyn taktiikasta kansainvälistymiseen.

Buddylla on tällä hetkellä asiakkaana 9 sairaalaa Suomessa ja liiketoimintaa myös Saksassa. Samalla he valmistautuvat seuraavaan rahoituskierrokseen (A round).

Voit katsoa Jussin haastattelun alta videolta tai vierittää hieman alemmaksi ja kuunnella/ladata podcastin.

Lisäsin alla olevien pätkien alle pari mielestäni tärkeää poimintaa haastattelusta. Toivottavasti nautitte.

 

Muutamia poimintoja Jussin haastattelusta:

  1. Tarkasti säädellyllä toimialalla (esim. sairaalamaailma) pitää tuote kehittää varsin pitkälle ennen kuin sen voi viedä edes koekäyttöön. Eli perinteinen ”tehdään nopeasti mvp-tuote” ei toimi. Tai ainakin se MVP on huomattavasti kalliimpi ja hitaampi toteuttaa (voi vaatia esim. sertifiointia) kuin monilla muilla aloilla. Varaa siis aikaa ja rahaa.
  2. Messut ulkomailla toimii mutta huteja tulee väkisin. Etukäteen on vaikea sanoa mitkä messut on hyviä ja mitkä huonoja. Tärkeintä, että tuo itsensä messuilla esille, ilmoittautuu esim. pitchaamaan.
  3. Tuurille pitää luoda mahdollisuuksia. Eli hakiessa asiakkaita/sijoittajia, vaatii se toistoja, toistoja, toistoja. Sitten kun jollakin messuilla tarttuu iso kala pyydykseen, voi se monesti näyttää tulleen täysin tuurilla. Mutta tuurille pitää luoda paikkoja.
  4. Tärkeä hakea sijoittajia, jotka ymmärtävät toimialaa
  5. Jenkkimarkkinoille mennessä pitää olla 10X parempi tuote kuin kilpailijat jenkeissä. Muuten voi olla turha koittaa tai sitten rahoitus pitää olla todella iso.
  6. Ole kärsivällinen, älä lannistu ensimmäistä tai kolmannestakaan takaiskusta.
  7. Yrittäjä on usein oman alansa paras asiantuntija. Ulkopuolisia experttejä kannattaa kuunnella mutta ei liian pitkälle.

Lopuksi vielä Jussin ja meikän puolesta sydämelliset kiitokset molempien kotiväelle, jotka jaksavat reissaavia yrittäjämiehiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *