Kuulin autokauppavinkin. Monilla varmaan itsestäänselvyys. Jos olet ostamassa käytettyä pirssiä ja kiesin kunto epäilyttää, vie se katsastukseen ja saat muutamalla kympillä läpikotaisen selvityksen vioista ja puutteista.
Sovi vaikka autojobbarin kanssa, että jos vikoja löytyy, kaupat peruuntuu ja hän maksaa viulut. Jos hän ei suostu, tiedät että jotain mätää siinä on.
Entä kun olet ostanut auton ja tulee katsastuksen aika? Itse vein aina ennen pöljänä auton ensiksi korjaamolle fiksattavaksi, jotta se menisi varmasti katsastuksesta läpi.
Eihän ne miehet pajalla joka vikaa löydä ja monesti kävi niin, että jouduin palaamaan uudelleen korjaamolle hylätty leima papereissa. Tuli kalliiksi.
Tätä nykyä vien pirssin suoraan katsastukseen ja sieltä tarvittaessa vikalistan kanssa vuosihuoltoon.
Laita muut tekemään työt puolestasi
Aikanaan rykäisin graduni valmiiksi kuukaudessa. Päden tästä suorituksesta toisessa kirjoituksessa lisää, mutta tässä todettakoon että ensimmäinen versio minkä palautin oli aika kuraa.
Kielioppia, kirjoitusasua ja -virheitä ei todellakaan tuossa ajassa viilattu.
Mutta ei hätää. Sitä varten on proffat, joiden vastuulla on työn tarkastaminen ja ohjaaminen.
Ja uskokaa pois, (akateemisesta) maailmasta löytyy todella paljon ihmisiä, jotka mielihyvin, kysymättäkin haluavat päästä osoittamaan kielioppivirheesi ja punakynällä merkkaamaan missä kohtaa pilkku on väärässä paikassa.
Suo heille se ilo ja nauti sinä ilmaisesta oikoluvusta.
Mutta kohdele asiakasta kuin matkakumppaniasi
Softaliiketoiminnassa on pitkään ollut muotia julkaista tuotteista betaversio. Tietoisesti vähän puolivillainen, keskeneräinen tuote.
Kieroimmat bittinikkarit ajattelevat, että laitetaan asiakkaat etsimään meidän virheet. Säästetään testauksessa, säästetään tuotekehityksessä.
Tällä on lyhyet jäljet koska kilpailu on globaalia ja ensivaikutelman voi tehdä vain kerran. Jos asiakaskokemus on kuraa ja suututat asiakkaan, ei toista kertaa välttämättä tule.
Se ei tarkoita etteikö betaversiot ja ns. soft launch:t olisi hyviä. Ne on tuiki tarpeellisia.
Mitä nopeammin tuote saadaan asiakkaille, sitä nopeammin saadaan selville onko se mitä asiakkaat tarvitsevat. Jos ei ole, muutetaan suuntaa.
Pihvinä on se, että asiakkaat ovat aidosti mukana vaikuttamassa tuotekehitykseen. He tietävät, että ovat yhteisellä matkalla muuttamassa maailmaa ja kaikki hyötyvät siitä, että tuotteet tuodaan asiakkaiden käyttöön nopeasti ja vähän keskeneräisesti.
Tällöin avoimuus ja rehellisyys on avainasemassa. Niin kuin yleensäkin elämässä.